Skolēni ieklausās “Apavu stāstos”

Baltinavas vidusskolas 7.klases skolēni programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 14. maijā piedalījās ZOOM nodarbībā “Apavu stāsti”. To piedāvāja Āra dzīves apmācību centrs “Pelēkais vilks”.


Mūs ieinteresēja viņu nodarbības apraksts: “Vai apavi – kurpes, zābaki, tupeles – var būt sava laika liecinieki? Vai tie var stāstīt stāstus par cilvēkiem, kam tie piederējuši, kas tos valkājuši un gājuši cauri laikiem un notikumiem? Ko gan tie ir piedzīvojuši, redzējuši, kur piedalījušies un ko izjutuši? Apavi vai cilvēki? Abi. Šie būs stāsti par apaviem un viņu cilvēkiem, kas tos gatavojuši un valkājuši, un par laikiem, kuros tie ir lietoti, bijuši neatņemami, piederīgi, noderīgi, īpaši. “.


Šogad vēstures stundās mēs iepazinām viduslaiku sabiedrību, iedzīvotāju modi, apģērbu, pievērsām uzmanību arī apaviem. Tādēl nolēmām iepzīties arī ar citu “apavu stāstiem”. Kolekcijā bija oriģināli apavi no 19. gs. otrās puses, cariskās Krievijas laikiem, Pirmā un Otrā pasaules kara laika, Latvijas Brīvības cīņām, Brīvvalsts laika un pēckara perioda. Vīriešu, sieviešu, bērnu, amatnieku, kavalēristu, strādnieku, zemnieku, karavīru apavi. Mēs izvēlējāmies 4 stāstus – koka tupeles stāsts no Latgales, velteņu stāsts, amerikāņu karavīra zābaka stāsts un padomju laika sieviešu zābaku stāsts. Nodarbības vadītāja stāstījums par kolekcijas izveidošanās gaitu lika skolēniem aizdomāties – vai visas vecās lietas uzreiz jāizmet, jāsadedzina, ka tās ir vērtība, ģimenes, dzimtas vērtība, ka katrai lietai ir savs stāsts. Skolēni nākošajā klases stundā dalījās ar saviem vecāko, interesantāko “apavu stāstiem”, kādu notikumus tie ir piedzīvojuši. Tā bija iespēja skolēniem apsēsties ar savu ģimeni, vecākiem un vecvecākiem pie kopīga galda aprunāties, pastāstīt savus stāstus. Pēc zoom nodarības skolēni teica, ka bija interesanti klausīties, bija iespēja uzzināt dažādas sīkas nianses apavu tapšanas vēsturē.


Skolotāja Inta Ludborža